About

In de aanloop naar een vernieuwingsproces van de opleiding HBO-ICT had een ik een aantal vragen waarop ik niet vlot een antwoord vond. De uitkomsten van mijn speurtocht zijn op 4cid.nl neergeschreven.

Mijn vragen waren:
- Wat is de inhoudelijke samenhang van de onderdelen van 4C/ID?
- Wat zijn de bouwstappen om te komen tot een geïntegreerde leerlijn met 4C/ID?
- Hoe hangt 4C/ID samen met andere concepten zoals leeruitkomsten, het HBO-ICT kader (HBO-I) en programmatisch toetsen.
- Welke wijze van datamanagement maakt het proces met 4C/ID lichtvoetig?

Deze website biedt informatie over het concept, praktische inzichten en relevante toepassingen van het 4C/ID-model, speciaal gericht op professionals binnen het hoger beroepsonderwijs in Nederland.

Wat is 4C/ID?

Het 4C/ID-model staat voor "Four-Component Instructional Design" en is gericht op het integreren van complexe vaardigheden in het onderwijs door middel van vier componenten: leerdoelen, ondersteunende informatie, procedurele informatie en deelvaardigheden. Dit model biedt een gestructureerde aanpak om complexe vaardigheden in een complexe beroepsomgeving realistisch aan te bieden. De toepassing van het model heeft tal van voordelen die op dit platform beschreven zijn. Hoewel 4C/ID een stevige ontwerpfase vereist, leidt dit tot een aantal grote voordelen die zich op korte termijn terugbetalen. Het 4C/ID-model is volledig te integreren met andere concepten zoals leeruitkomsten, programmatisch toetsen en opleidings-specifieke kaders. Ook is met het model de integratie van verschillende invalshoeken te borgen zoals technische vaardigheden en professionele persoonlijke vaardigheden.

💪
Het 4C/ID-model is volledig te integreren met andere concepten zoals leeruitkomsten, programmatisch toetsen en opleidings-specifieke kaders.

Over de Auteur

Mijn naam is Ernst Bolt, ik ben een ervaren docent HBO-ICT aan hogeschool Windesheim in Zwolle. Ik ben met veel plezier werkzaam in het primaire proces van (technische) colleges geven en het begeleiden van projectgroepen en individuele studenten. Daarnaast ben ik lid van verschillende commissies zoals de curriculumcommissie en ben ik teamvoorzitter van het Software Engineering team.
Ik ben nauw betrokken bij het ontwerpen van onze opleiding en het maken van de vertaalslag naar het concrete onderwijsproces, rekening houdend met de kaders van Hogeschool Windesheim, opleiding HBO-ICT, de wensen van collega's en niet in het minst de studenten.

Onze Missie

Het doel van 4cid.nl is om een bijdrage te bieden aan onderwijsprofessionals om het 4C/ID model op een vlotte, praktische en pragmatische wijze toe te passen in hun onderwijsprogramma's. Naast analyse worden ook persoonlijke ervaringen van de auteur gedeeld om te komen tot best practices, een beter begrip en uiteindelijk natuurlijk het beste onderwijs voor onze studenten.

Voorbeeld?

Heb ik een voorbeeld van het ontwikkelen van 4C/ID? Ja, hoewel het een work in progress is. De auteur is werkzaam bij Hogeschool Windesheim en ontwerpt en bouwt samen met het Team Software Engineering van HBO-ICT. In de blogs worden veelvuldig voorbeelden uit de praktijk aangehaald.